De leugens van Dead Poets Society
Nieuw in artikelen
- ‘Hoe reageerden je ouders?’ Introductie van ‘Cowboys’ door Thomas van der Meer
- Jan Hanlo Column door Jan Postma: Over de huidige staat en toekomst van het …
- De Fan Fiction Trilogie: Gaston Franssen over Peggy Sue fanfictie
- Lisa Weeda: Abdelhafid
- Gershwin Bonevacia bij PAUW
- Maxime Garcia Diaz: Hartsvriendinnen (tekst)
- De Poëziepodcast: De nacht van de poëzie
- Marjolijn van Heemstra: de appelboom (podcast)
- Boek van de week
- Stagiair(e) gezocht per februari 2015
In Hollywood is er nog geen enkele film uitgebracht met een realistisch portret van een schrijvende schrijver. Wat op zich logisch is, het schrijfproces is filmisch gezien nou eenmaal niet zo interessant. Het geromantiseerde beeld van drugs, alcohol en verbroedering wint het van de eenzame, peinzende schrijver achter zijn houten tafel. Maar door deze films wordt wel het heersende beeld over schrijvers gevormd, zelfs meer dan door schrijvers zelf.
Op de site van Esquire staat een interessant artikel over hoe de film Dead Poets Society, die vijfentwintig jaar geleden voor het eerst op het witte doek verscheen, deze leugens in stand houdt en jongeren die schrijver willen worden een verkeerd beeld van het schrijverschap voorschotelt.
Dead Poets Society provided the fantasy that the glories of literature amount to a huge prep-school circle jerk.
Nieuw in artikelen
- ‘Hoe reageerden je ouders?’ Introductie van ‘Cowboys’ door Thomas van der Meer
- Jan Hanlo Column door Jan Postma: Over de huidige staat en toekomst van het …
- De Fan Fiction Trilogie: Gaston Franssen over Peggy Sue fanfictie
- Lisa Weeda: Abdelhafid
- Gershwin Bonevacia bij PAUW
- Maxime Garcia Diaz: Hartsvriendinnen (tekst)
- De Poëziepodcast: De nacht van de poëzie
- Marjolijn van Heemstra: de appelboom (podcast)
- Boek van de week
- Stagiair(e) gezocht per februari 2015