Willem Jan Otten – Een zwaluw vol zaagsel
De poëzie van de jaren zeventig is niet onder één noemer te vangen. Over het algemeen valt er, na alle excessen en experimenten in de jaren vijftig en zestig, een herwaardering van een meer traditioneel poëzietype waar te nemen. Zorg, aandacht en vakmanschap staan in hoog aanzien, zowel in de directe, persoonlijke poëzie (in tijdschriften als Maatstaf en Tirade), als in de meer geconstrueerde en gelaagde poëzie (veelal gepubliceerd in De Revisor of Raster). Dit voorjaar aandacht voor drie vooraanstaande dichters die debuteerden in de jaren zeventig: Eva Gerlach (11 april), Frank Koenegracht (2 mei) en Willem Jan Otten (12 juni).
Willem Jan Otten (1951) heeft een veelzijdig oeuvre op zijn naam staan: hij schrijft poëzie, verhalend proza, toneel, kritieken en essays. Al sinds zijn debuut Een zwaluw vol zaagsel in 1973 hield hij zich in zijn gedichten bezig met filosofie en waarneming. Zijn poëzie is steeds een verkenning van het wonderlijke in het alledaagse. De eerste gedichten van Otten zijn miniaturen van – bijvoorbeeld – manke katten, wind, schaarse woorden, dwaalgasten, zandstralen. Maar in de langere gedichten, zoals De eend en Het paard d’amour vangt hij overtuigingen en levensopvattingen in de avonturen van een eend en een paard. Naar aanleiding van zijn bekering tot het katholieke geloof publiceerde hij in 1999 Het wonder van de losse olifanten, een rede tot de ontwikkelden onder de verachters van de christelijke religie. Zijn laatste bundels proberen christelijke en klassieke thema’s te overdenken op een serieuze wijze, maar zonder de lichte toon van zijn vroege werk te verliezen.
Op deze avond leest Willem Jan Otten gedichten voor, en spreekt hij over zijn werk met Kester Freriks, die de avond inleidt. Kees Verheul geeft een impressie van een vroege bundel waarna Chiara Tissen Ottens vermaarde Penelope-cyclus tot leven wekt. De jonge dichters Ester Naomi Perquin en Bas Belleman reageren op een gedicht dat zij mooi, vreemd of interessant vinden. De avond wordt opgeluisterd met een exclusief muzikaal solo-optreden van Tom America.