Veelkoppig vrouw
Vrouwelijkheid in de literatuur
‘Ze zeggen: niemand weet wat een vrouw echt is, en niemand heeft ooit een echte vrouw gezien.’ (Alara Adilow, uit Mythen en stoplichten)
Wat betekent vrouwelijkheid? Zitten daar grenzen aan, en kunnen die ook overschreden worden? Bestaat er überhaupt wel zoiets als een vrouw?
In haar nieuwe boek Liggend naakt – Een essay over verkleden onderzoekt schrijver Basje Boer onze aannames over vrouwelijkheid aan de hand van mode, make-up en andere symbolen waarvan we vinden dat die horen bij de vrouw. Aan wie spiegelen we ons, en wat staat er op het spel als we niet conformeren?
Dit onderzoek naar vrouwelijkheid zet SLAA in samenwerking met Basje Boer voort op het podium met een literair programma op woensdag 18 september om 20:00 in LAB111. Met voordrachten en presentaties van schrijvers die allemaal op hun eigen manier bezig zijn met vrouwelijkheid, vrouw-zijn en de grenzen van gender.
Met Alara Adilow, Eva Hofman, Marja Pruis, Dilan Yurdakul en Basje Boer. De avond wordt gepresenteerd door Selm Merel Wenselaers.
Dichter Alara Adilow draagt voor uit Mythen en stoplichten, haar bekroonde debuutbundel. Schrijver, actrice en theatermaker Dilan Yurdakul maakte voor de gelegenheid een poëtische performance samen met muzikant Aydin Isler. Schrijver en onderzoeksjournalist Eva Hofman draagt voor uit haar debuutroman Josephine, over een vrouw die verdwaald raakt in de online versies van zichzelf. Marja Pruis vertelt over fictieve larger-than-life-vrouwen uit de literatuur en Basje Boer maakte naar aanleiding van Liggend naakt een presentatie over hoe de grenzen van vrouwelijkheid er volgens haar uitzien.
Mediapartner:
Locatiepartner:
LAB111
Basje Boer (1980) is schrijver en essayist. Ze schreef onder meer twee romans en de essaybundel Pose – Over hoe we kijken en wie we spelen (genomineerd voor de Jan Hanlo Essayprijs 2023). Ze schrijft met regelmaat over film en andere (pop)cultuur voor o.a. De Groene Amsterdammer, de Volkskrant, De Standaard en de Filmkrant. Haar nieuwste boek, Liggend naakt – Een essay over verkleden, verschijnt in september 2024.
Marja Pruis (1959) is schrijver van romans en essays, en criticus en columnist voor De Groene Amsterdammer. Ze werd genomineerd voor en bekroond met verschillende prijzen, onder andere die voor beste columnist en essayist. In haar meest recente essaybundel Boos Meisje schrijft ze over het leven en wat haar favoriete vrouwen daarvan maken. Ze krijgt daar dit jaar de Dr Wijnandt Franckenprijs voor. Haar vorig jaar verschenen roman Huiswerk kreeg alom lovende kritieken.
Alara Adilow (1988) is een dichter en auteur van Somalische afkomst, woonachtig in Amsterdam. Ze publiceerde onder andere in De Gids, Het liegend konijn, De Revisor en Tirade. Haar debuutbundel Mythen en stoplichten verscheen in 2022 bij Prometheus. De bundel werd bekroond met de Herman de Coninckprijs en de C. Buddingh’-prijs. Ook stond de bundel in 2023 op de shortlist van de Grote Poëzie prijs. Momenteel werkt Adilow aan haar debuutroman die in 2025 bij De Bezige Bij zal verschijnen onder de titel Kijk es naar al dit licht.
Eva Hofman (Amsterdam, 1995) werkt als onderzoeksjournalist en technologieverslaggever bij weekblad De Groene Amsterdammer. Daar publiceert ze artikelen, onderzoeken en essays over internetcultuur, feminisme en de macht van big tech.
Dilan Yurdakul is actrice, schrijfster en theatermaakster. Dilan is vanwege haar achtergrond geboeid door de wrijving tussen vrijheid en identiteit, tussen autonomie en gemeenschap. In haar werk staan familiedynamieken, de naweeën van migratie, mentale worstelingen en wording centraal. Daarbij is het vrouwelijk perspectief leidend en probeert ze een gelaagde stem te geven aan de vrouw van haar generatie. Eerder maakte ze de theatersolo’s Door de Schaduw Heen, Niet gezien, niet gehoord en Alter. Ook speelde ze de hoofdrol in de Videolandserie Bonnie & Clyde, waar ze tevens ook de bedenker en medeschrijfster van was. In het najaar van 2024 verschijnt de bioscoopfilm De jacht op Meral Ö., een film over de toeslagenaffaire. Begin 2024 verscheen haar debuutroman Maskerziel, een autobiografische roman die een inzicht geeft over de verscheurdheid van velen die een moeder- én een vaderland hebben.
Selm Merel Wenselaers (Edegem, 1983) studeerde Geschiedenis aan de Universiteit Antwerpen en de Freie Universität Berlin. In 2008 publiceerde ze het boek De laatste Belgen. Een geschiedenis van de Oostkantons (Meulenhoff/Manteau) en richtte samen met Pieter Serrien het ‘Geheugen Collectief’ op, een historisch onderzoeksbureau. Tegenwoordig werkt Selm freelance als dramaturg, gespreksleider, curator, schrijver en onderzoeker. Momenteel werkt ze aan het boek Grensmens, dat in het najaar van 2024 bij Atlas Contact verschijnt. Daarnaast is Selm bestuurslid van What You See Festival, Zomer van Antwerpen en Watmarswas en adviseert ze voor het Nederlands Fonds Podiumkunsten, de gemeente Den Haag en het Vlaams Audiovisueel Fonds. Ze is gastdocent bij ArtEZ Arnhem, Conservatorium Antwerpen en ATD Amsterdam.