Topsy-Turvy
Het was David Mitchell’s idee om in het kader van het thema ‘meer dan woorden’ de film Topsy-Turvy te tonen. Regisseur Mike Leigh is fameus om zijn messcherpe blik op hoe mensen met elkaar omgaan, zoals getoond in onder andere Naked, Secrets & Lies en Career Girls. In Topsy-Turvy richt hij die blik voor het eerst niet op een hedendaagse sociale situatie, maar op het eind negentiende eeuwse operettewereldje van theatermakers Gilbert & Sullivan. De film begint op het moment dat zij in conflict met elkaar komen over hun samenwerking. Sullivan wil liever serieuzere muziek maken en bekritiseert de clichématige verhalen van Gilbert. Ze staan echter beide onder contract bij Doyly Carte die speciaal voor hen het Savoy Theater liet bouwen. Als Gilbert een Japanse tentoonstelling bezoekt, raakt hij geïnspireerd en schrijft hij een origineel verhaal. Sullivan keurt het verhaal goed en besluit er muziek bij te componeren. De conflicten blijven echter bestaan en vrienden en familie van beide kunstenaars trachten de onenigheid te sussen. Hoewel kostuums en entourage tot in de perfectie authentiek zijn, gaat het bij Leigh als altijd primair om de conflicten tussen de mensen. Daardoor is zijn film veel meer geworden dan een prachtig kostuumdrama.