Op de Schans #9
Eens in de zoveel maanden vindt in Galerie De Schans een literaire explosie plaats. Tijdens Op de Schans staan gevestigde schrijvers naast jong talent, in een avond gepresenteerd door Alma Mathijsen. Iedereen die op het podium staat laat iets nieuws zien of horen: iets dat ze nog nooit eerder aan de buitenwereld hebben laten zien. De avond eindigt zoals altijd met een open mic.
Iedereen kan hieraan meedoen: meld je op de avond zelf aan. Spoken word, poëzie, proza of essay: alle tekst is welkom! Aanmelden is simpel: meld je bij het krijtbord zodat iemand van de organisatie je naam op de lijst kan zetten. First come, first serve, dus wees op tijd. En goed om te weten: iedere deelnemer aan de open mic krijgt slechts 3 minuten, dus neem iets mee dat kort maar krachtig is.
Galerie De Schans van Bonne Reijn op de Warmoesstraat is het nieuwe thuis van Op de Schans. In de galerie vind je ook een boekenkast vol literatuur, gecureerd door SLAA i.s.m. Athenaeum, en kunstpublicaties, gecureerd door uitgeverij Grand Opening.
Op de line-up van deze editie staan Dirk van Weelden, Simone Atangana Bekono, Styrmir en KITCHENs Light.
Locatie: Warmoesstraat 67 // 1012 HX Amsterdam
Datum: 24 februari
Deuren open: 20.00
Aanvang: 20.15
Meer over Op de Schans
Op de Schans is het huisfeest waar al je favoriete schrijvers en artiesten rondlopen. Bij eerdere edities spitte Ray Fuego poëzie, las Connie Palmen voor, testte Pepijn Lanen de eerste versie van zijn volgende boek uit en droeg Anton Dautzenberg voor uit notities die nog maar net zijn opgedroogd. Wat in ieder geval iedere keer vaststaat: er is bier, er worden plaatjes gedraaid en iedereen kan meedoen aan de open mic.
// Foto’s: Lariza Zaldy
Simone Atangana Bekono (1991) studeerde in 2016 af aan Creative Writing ArtEZ met een bundeling van gedichten en brieven getiteld hoe de eerste vonken zichtbaar waren, die in herdruk verscheen bij De Nieuwe Oost (vh Wintertuin) in samenwerking met Lebowski Publishers. Hiervoor ontving ze in 2018 de Poëziedebuutprijs Aan Zee. In haar werk focust ze zich op het deconstrueren van thema’s als ras, gender en identiteit. Ze publiceerde op De Optimist, Samplekanon en in De Gids. Simone werd geselecteerd voor het Slow Writing Lab en voor CELA, een ontwikkeltraject voor schrijvers en vertalers in zes Europese landen. In 2019 ontving ze het Charlotte Köhler Stipendium voor haar poëzie en werd ze door de Volkskrant uitgeroepen tot een van dé literaire talenten van 2020. Met haar debuutroman Confrontaties won zij de Hebban Debuutprijs, het Beste Boek voor Jongeren en de Anton Wachterprijs, en stond ze op de shortlist van de Libris Literatuurprijs en De Bronzen Uil. De vertaalrechten zijn onder andere verkocht aan Amerika, Engeland en Duitsland.
Dirk van Weelden (1957) studeerde filosofie en debuteerde in 1987 samen met Martin Bril met Arbeidsvitaminen, Het ABC van Bril&VanWeelden. In 1989 debuteerde hij solo, met Tegenwoordigheid van Geest. Hij schreef daarna onder andere de romans Oase, Orville, Looptijd, Het Middel, Het Laatste Jaar. Voor de roman Mobilhome, ontving hij de Multatuliprijs 1992. In 1999 ontving hij de Frans Kellendonkprijs. Meest recente publicatie: Het voorbeeld van hun liefde (2022), een autobiografische roman gebaseerd op het brievenarchief van zijn ouders. Hij is redacteur van De Gids sinds 1999.
Styrmir Örn Guðmundsson woont in Berlijn. Hij ontving zijn BFA van de Gerrit Rietveldacademie en zijn MA van het Sandberg Instituut in Amsterdam. Styrmir heeft geëxposeerd en opgetreden op festivals en in musea en projectruimtes. Hij maakt tekeningen, sculpturen, verhalen en muziek. Zijn inspiratie kan overal vandaan komen, bijvoorbeeld uit zijn eigen leven, het spirituele of juist technologische.
Styrmir exposeert en treedt internationaal op. In 2017 richtte hij What Am I Doing With My Life? op, dat overal in Europa is opgevoerd, zoals in Kunstverein Amsterdam, het Kasteel van Ujazdów in Warschau, CAC Vilnius en in het Litouwse Paviljoen op de 55e Biënnale van Venetië. Styrmir was vanaf 2020 een jaar lang artist-in-residence in het Künstlerhaus Bethanien in Berlijn.
Het collectief KITCHENs Light heeft als doel zichtbaarheid van cultuuruitingen in Nederlandse Gebarentaal (NGT) te bevorderen. In hun eigen woorden: ‘Stilte is niet altijd afwezigheid van geluid. Stilte kan een rijke en betekenisvolle taal dragen. Dat is precies wat dove performers laten zien wanneer ze samen op het podium staan. In onze performance nemen we jullie mee op een reis door de geschiedenis, het heden en de toekomst van de dovencultuur en gebarentaal.’