Mens en Dier met o.a. Chris Polanen, Nikki Dekker en Çiğdem Polat
Een avond van SLAA vol mensen, dieren en literatuur.
Waarom schrijven we zo graag over dieren? Is onze mensentaal toereikend genoeg om dieren te duiden? Kunnen we dieren beter begrijpen door (geschreven) verhalen? Met verschillende schrijvers en performers betreedt SLAA het dierenrijk. Van huiskat en werkmier tot zwervende walrus. Een avond voor alle liefhebbers van vacht, veren en voelsprieten.
Op de line-up staan Chris Polanen, Maarten Reesink, Irwan Droog, Nikki Dekker, Çiğdem Polat en Marie Groothof.
Locatie: Tolhuistuin, Zonzij, IJpromenade 2
Datum: 20 april
Deuren open: 19.30
Aanvang: 20.00
Chris Polanen is sinds 1992 dierenarts gezelschapsdieren in Amsterdam Zuidoost. In 2011 won hij de eerste prijs in de verhalenwedstrijd De Ware Tijd Literair(Suriname) met ‘Carnaval’. Zijn debuutroman Waterjager (Lebowski Publishers) verscheen in 2017. Deze post-apocalyptische roman speelt zich af in een onder water gelopen Paramaribo in een verre toekomst. Vier jaar later verscheen Centaur (Lebowski Publishers).
Maarten Reesink is werkzaam bij de afdeling Media en Cultuur en het Instituut voor Interdisciplinaire Studies van de Universiteit van Amsterdam, waar hij sinds 2008 college geeft over mens-dierstudies (Human-Animal Studies). Hij is mede-oprichter van het Centrum voor DierMens Studies, en auteur van Dier en Mens: Onze band met andere dieren (Boom, 2021).
Irwan Droog (Den Haag, 1984) studeerde Nederlandse letterkunde en literatuurwetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij werkte als redacteur bij Uitgeverij Cossee, tot hij in 2017 besloot als zelfstandig redacteur verder te gaan. Hij is mede-oprichter van de J.M.A. Biesheuvelprijs, publiceerde in literaire tijdschriften Tirade en De Revisor en is vrijwilliger in de redactie van VEGAN Magazine. Hij vertaalde verschillende boeken en schreef een boek over zijn verblijf op een klein afgelegen eiland in Noorwegen, Selvær. Het huis aan het einde. Leven op een eiland in de poolcirkel verscheen begin 2022 bij Uitgeverij Thomas Rap. Momenteel werkt hij aan een historische roman over een noordpoolexpeditie, die naar verwachting eind 2024 zal verschijnen.
Nikki Dekker (1989) is schrijver en radiomaker. Haar debuutroman diepdiepblauw (De Bezige Bij, 2022) werd lovend ontvangen, genomineerd voor de Bronzen Uil (shortlist) en De Boon (longlist) en bekroond met het CCS Crone Stipendium. De Volkskrant riep haar uit tot literair talent van 2023. Eerder publiceerde Nikki essays en poëzie in haar chapbook een voorwerp dat nog leeft (Uitgeverij Wintertuin, 2018) en uiteenlopende tijdschriften. Ze maakte radiodocumentaires voor NTR en VPRO, en schreef het scenario voor fictiepodcastserie De Brandstapel (BNNVARA 2022). Nikki zit in de redactie van literair tijdschrift Tirade en werkt op dit moment aan haar tweede boek.
Çiğdem Polat (33), danser, fysiek performer, theatermaker en intuïtief bewegingscoach, is afgestudeerd aan de Academie voor Theater en Dans in Urban Contemporary Dance. Ze is onder andere te zien geweest in ‘Belgian Rules/Belgium Rules’ van Jan Fabre, in ‘SYZYGY’ van Jakop Ahlbom en ‘Quake’ van Casper vandeputte, een samenwerking met Stichting DOX en Theater Utrecht. Haar werk balanceert tussen dans en fysiek theater. Ze raakt taboedoorbrekende thema’s gerelateerd aan mentale gezondheid, culturele conflicten en seksuele identiteit. Haar bewegingstaal is geïnspireerd op onder andere gebarentaal, het dierlijke en het onderbewuste lichaam. In haar performances toont ze een intense gevoelswereld waar ze de toeschouwer uitnodigt om de kracht van kwetsbaarheid te ervaren.
Marie Groothof (1981, Oostzaan) studeerde in 2008 af aan de Mimeschool in Amsterdam. De afstudeerklas formeerde vervolgens het mimegezelschap Schwalbe. Daarnaast werkte ze onder anderen met Jakop Ahlbom, Ko v/d Bosch, Susanne Kennedy, Jetse Batelaan & Boogaerdt/VanderSchoot. In 2018 begon ze naast het werken in theater met de schrijversvakschool, waar ze nu nog lessen volgt.