Ahmet Hamdi Tanpinar: Sereen
Met: Hanneke van der Heijden (vertaler van werk Tanpinar) en Petra de Bruijn. Muziek: Het Levantijns Orkest. Presentatie: Jasper Henderson.
‘Van Debussy, van Wagner houden, en ondertussen het leven ervaren als in het Lied in Mahur, dat was ons lot.’ Muziek speelt een grote rol in Sereen, een roman van een van Turkijes invloedrijkste auteurs, Ahmet Hamdi Tanpınar.
Istanbul, 1939. De Tweede Wereldoorlog dreigt. Nuran staat op het punt de stad te verlaten. Mümtaz, vol verlangen om zijn geliefde achterna te reizen,dwaalt door de stad, op zoek naar een dokter voor zijn zieke neef. Zijn wandeling groeit uit tot een tocht vol herinneringen, aan zijn liefde voor Nuran, en aan de oude Turkse liederen waarmee de landschappen in de stad verbonden zijn. Op de golven van dit muzikale geheugen evolueert Istanbul tot een van de hoofdpersonen van het boek. Voor Mümtaz is het uiteindelijk onmogelijk de stad, de Bosporus, de oude muziek, of de vrouw van wie hij hield van elkaar te scheiden.
Aan de hand van een onfortuinlijke liefdesgeschiedenis verhaalt Tanpınar hoe Turkije halverwege de twintigste eeuw worstelt met zijn identiteit. Het is een thema dat nog altijd actueel is. Met zijn grote kennis van de westerse en de Osmaanse cultuur was Tanpınar een van de eersten die begreep dat Turkije alleen tot een moderne natie kan uitgroeien als ook de Osmaanse erfenis een plaats krijgt. Zijn stellingname voor zo’n synthese werd hem lang niet in dank afgenomen. Nu vinden zijn romans, ook buiten Turkije, steeds meer lezers.
Ahmet Hamdi Tanpınar(1901-1962) is een van de grondleggers van de moderne Turkse roman en een grote inspiratiebron voor auteurs als Orhan Pamuk. Vertaler Hanneke van der Heijden en Petra de Bruijn, docente aan de Universiteit van Leiden, vertellen wat hem tot een van de grondleggers van de moderne Turkse roman maakt.
Het Levantijns Orkest belicht de muzikale kant van Sereen. Tijdens de avond zal het orkest een aantal sleutelcomposities uit de roman laten horen,waaronder van Dede Efendi (1778-1846). De muzikanten gaan ook in op de achtergrond van deze muziek.
Deze avond wordt mede mogelijk gemaakt door het Yunus Emre Instituut – Amsterdam i.s.m. de Universiteit van Leiden (LUCIS en Turkish Studies).