De Leestip van Cesar Majorana

Cesar Majorana

De Leestip van Cesar Majorana

Cesar Majorana

Cesar Majorana is schrijver en presentator bij BNNVARA en de VPRO. Hij presenteerde o.a. filmprogramma’s, maakte een serie over jonge, succesvolle schrijvers, regisseerde een documentaire, schrijft columns en is een van de vaste gezichten bij Club Hub. In 2018 won hij met zijn Instagram-account ‘Waarom Vloggers Janken’ de Social Media Award voor ‘Beste Instagrammer’. Hieronder legt Cesar uit dat hij niet zo nodig beter wil leven, maar wél beter wil zijn in sterven.

Tien seconden stilte
(Cesar Majorana)

Ik haat zelfhulpboeken. Ze hebben tegenwoordig allemaal fucking in de titel en vertellen je dolgraag wat je allemaal fout doet (spoiler: alles).

Je snapt wel: ik koop geen zelfhulpboeken. Ik krijg ze hooguit cadeau en leg ze dan op mijn balkon en dan wacht ik tot ze er van af waaien. Ik hoef gewoon niet zo nodig beter te leven. Ik wil wél beter zijn in de rest. Sterven bijvoorbeeld. Dat heb ik namelijk nog nooit gedaan en het lijkt me typisch zoiets waar ik slecht in ben. Ik zou me te druk maken over mijn kapsel. Of mijn kamer thuis wel opgeruimd is. Of ik niet te onhandig lijk in mijn doodskist.

Daarom is Advice For Future Corpses (and those who love them) mijn leestip. Het is een boek wat gaat over de dood en manieren om daar mee om te gaan. Het is non-fictie, maar geen zelfhulp. Het is eerder een soort gids langs verschillende perspectieven op de dood. Manieren waarop je je lichaam kunt begraven (verbranden, bevriezen of zelfs planten als een boom (mijn favoriet)) worden afgewisseld met verhalen van stervenden op een hospice en de regels voor het conserveren van een lichaam (embalming, waarbij ze je lichaam met wax omhullen zodat je wat meer egaal bent tijdens je begrafenis is echt gruwelijk want van binnen ga je totaal rotten).

De schrijver, Sallie Tisdale, is uiterst specifiek en gigantisch praktisch ingesteld. Ze schrijft over de dood alsof het om tonijnsalade gaat. Over de schimmelplekken, geurtjes en haargroei uit je oor. Net als van tonijnsalade wilde ik hierover heel lang niks weten, maar nu lust ik het wel. Wanneer Tisdale je vertelt over de verschillende manieren om een lichaam te begraven – of het hoofdstuk over de fases van een rouwproces – ‘Je ontkent nooit iemands dood, je herinnert je gewoon telkens opnieuw dat het is gebeurd.’ dan snap je de dood en rouw beter.

Lees Advice For Future Corpses en je leert hoe je waardig kunt sterven of je dode geliefde eert. Je leert ook meer. Zoals hoe je de kaak van een dood lichaam op de juiste manier kunt vastzetten. Dat heeft met elkaar te maken.

Auteur: Sallie Tisdale
Titel: Advice for Future Corpses (and Those Who Love Them): A Practical Perspective on Death and Dying
Deze editie: 2018